Pagina's

dinsdag 10 maart 2015

Oh Hey Future NR. 01

Als zeventienjarige eindexamenscholiere komt de tijd van knopen doorhakken steeds dichterbij. Ik ben bijna op het punt aangekomen waarop ik een keuze moet maken tussen al die honderden, misschien wel duizenden, opleidingen. En, zoals het een Sherlock Holmes fan betaamd, kun je zo'n keuze niet maken zonder grondig vooronderzoek. That's why ik meeloopdagen en opendagen afstruin opzoek naar mijn toekomst. Omdat ik waarschijnlijk niet de enige ben in mijn zoektocht naar wat ik wil en voor velen deze queeste heel bekend voor zal komen, stel ik jullie voor aan een nieuwe rubriek: Oh hey Future. Waarin ik jullie mee neem op mijn zoektocht naar mijn lotsbestemming (oh wat ben je toch weer heerlijk dramatisch, Yana). En vandaag in the picture: Journalistiek.

Koffie, herschrijven, deadlines, interviews, kranten, websites, nieuws, onderzoek, koffie. Het leven van een journalist staat nooit stil. Altijd op zoek naar nieuws en primeur. Ik houd van schrijven, lees de krant, Sherlock Holmes, meester der speurneuzen, is een van mijn grote voorbeelden en ik ben niet vies van een kopje koffie. Toen Aniek me dan ook vroeg of ik met haar mee wilde naar een meeloopdag journalistiek, hoefde ik niet lang na te denken. En zo belandde ik, 3 maart 2015, in de trein naar Tilburg voor een meeloopdag Journalistiek aan de Fontys Hogeschool. Hieronder volgt een korte indruk van studie, school en stad. Voor een volledig verslag van mijn indrukken van journalistiek, zie: ! Disclaimer: Gebruik deze blogpost alleen als inspiratiebron. Lijkt je deze studie interessant, ga dan zelf een kijkje nemen en beslis voor jezelf! Mijn mening is ook maar subjectief en zoals iedereen weet, verschilt mening per persoon. !

Op het programma stond eerst een 'kennismaking'. Wat inhield dat we onze namen moesten noemen en we een grappig praatje te horen kregen waarin erg vaak gezegd werd dat we niet bang moesten zijn vragen te stellen en dat domme vragen niet bestonden. Ook ons programma werd even snel met ons doorgenomen. Ik had eerst een blok televisie, daarna een hoorcollege over media en een blok Engels. Dit werd gevolgd door een korte lunchpauze, redactiegroep, een blok radio en de afsluiting. 

Persoonlijk vond ik radio, televisie en de redactiegroep het tofst. In het kort: radio hield in dat je een nieuwsbericht voor gaat lezen, jingles beluisterd en radioprogramma's samen stelt. Televies, same. Maar dan voor televisie. Grappig was dat bij televisie ook een logopedist aanwezig was, die je verteld hoe je je stem kan gebruiken op televisie of hoe je duidelijk moet articuleren. Bij redactiegroep ben je aanwezig bij een opgezette redactievergadering, waarin studenten een redactie moeten vormen voor het maken van een tijdschrift. 

De school zelf was klein maar fijn. Een warme en gezellige inrichting en ook de docenten waren aardig. Bij journalistiek verwacht je waarschijnlijk betweters, allesvragers en andere excentrieke types maar dit viel reuze mee! De studenten waren juist erg behulpzaam en ook echt gezellig. Vooral met de mensen van radio heb ik kunnen lachen. 

Qua reizen is het ook wel te doen. Je neemt de trein naar station Tilburg, de bus naar Fontys, dan nog een klein stuk lopen en je bent er. 

Al met al, het was echt een leuke dag. Ik ben zeker geïnspireerd om journalistiek serieus te overwegen als een mogelijke studie. Jij ook geïnspireerd? Lijkt journalistiek in Tilburg jou ook een toffe studie en wil je graag meer weten over wat ik er van vond? Klik dan: 
Voor meer informatie verwijs ik jullie graag door naar de site: http://fontys.nl/Over-Fontys/Fontys-Hogeschool-Journalistiek.htm

Oh en darlings, onthoud: wees geen bang om vragen te stellen, want domme vragen bestaan niet! 



1 opmerking:

  1. O dit zijn inderdaad spannende tijden meis. Ik vind het echt leuk om te zien hoe enthousiast jij over de opleiding journalistiek bent: supertof! Ik hoop dan dat je ook een opleiding gaat kiezen waar je jouw hart aan kan verliezen (hea dat rijmt haha). Want dat is het belangrijkste. X

    BeantwoordenVerwijderen