Pagina's

zaterdag 9 augustus 2014

Gesprek van de dag NO. 3

Haar naam is Maria. Geboren in Amsterdam, verhuist naar de Canarische eilanden, gereisd naar Barcelona en nu staat ze hier. In Sintra. Tegenover ons.

Ze is aan de telefoon als we haar werk voor het eerst zien. Ze heeft net als vele anderen haar waar uitgestald op het muurtje langs de stoep. Het zijn de kettingen die ons aantrekken. Glazen hangers met gedroogde bloemen erin, hangend aan een simpel, zwart, leren koortje. Sanne vraagt zich af hoe ze gemaakt worden. 'Can I help you, ladies?' Maria kijkt ons aan, haar mobieltje tegen haar borst aan gedrukt. 

'Actually, yes. We love these necklaces. Do you make them yourself?' Maria knikt trots. 'Yes, I've made them.' 'May we ask how you did it?' Opnieuw knikt ze. 'Give me one sec.' Ze brabbelt wat in haar telefoon, hangt op en wendt zich weer tot ons. 'It's actually not so difficult.' En zo begint ons gesprek met Maria. 

Maria is tekenaar, vertelt ze. Kunstenares. Geboren in Amsterdam waar haar vader vier jaar werkte. Op haar vierde verhuisd naar de Canarische eilanden. Op haar achttiende vertrokken naar Engeland. Ze vertelt dat ze zich ook daar niet helemaal thuis voelde en ze daarom is doorgereisd naar Spanje. Naar Barcelona. 'I love Barcelona! Ik houd van de mensen, de taal, de omgeving.' En de mensen hielden van haar. En van haar werk. 

Tijdens een van haar kunst exposities, ontmoette ze twee mannen. Jonge mannen. Uit Ierland. Zwaar onder de indruk van haar tekeningen vroegen ze haar of ze mee wilde werken met een project. Of ze de tekeningen wilden maken voor een boek. Een boek dat later een agenda zou worden. Maria voelde zich vereerd en, vertelt ze, gaf met plezier het enige antwoord dat je in zo'n situatie eigenlijk kunt geven. 'Ja.' 

De mannen en zij werkten samen voor een paar maanden. Zij tekende haar tekeningen, de mannen zorgden voor de lay out en het grafische werk. Voor dat ze het wisten was de laatste tekening ingeleverd, werden de laatste puntjes op de i gezet en werd het ontwerp naar de uitgever gestuurd. Niet veel later hield Maria een prachtige schoolagenda in haar handen. 

Maria pakt een agenda van het muurtje en laat het ons zien. 'There is actually a secret story.' Vertelt ze. 'Well it's not actually secret, but the drawings are not just drawings. They tell a story. Would you like me to tell you the story?' We knikken. 'Tijdens het tekenen was ik nogal op zoek naar mezelf.' Begint ze. 'Ik wist nog niet wat ik wilde en wie ik echt was. En zonder dat ik het zelf door had, tekende ik mijn zoektocht. Ik tekende wat ik op dat moment wenste en wat ik opdat moment wilde.' Ze glimlacht en laat een paar tekeningen zien. 'Ik kwam er pas achter toen de agenda af was en ik er doorheen bladerde. Toen begon het ook te borrelen van binnen en heb ik mijn koffers gepakt en een week later was ik in Portugal. In Sintra.' 

Maria houd van reizen. Elke plaats is anders en dat vindt ze zo leuk. Op de vraag wat volgens haar de mooiste plaats is, antwoordt ze: 'De Canarische eilanden.' Maar, vertelt ze er ook bij, mooi vanwege mijn herinneringen. Want ook al is een plaats nog zo mooi, als je zelf lelijke dingen meemaakt daar, zul je de schoonheid van de plaats niet meer zien. Zo werkt het menselijk brein nu eenmaal. 

Ze vraagt ons of we zusjes zijn. Sanne en ik. Nee dat zijn we niet. Ze kijkt ons bedenkelijk aan. 'Funny.' zegt ze. 'Jullie hebben dezelfde uitstraling.' 'Positief of negatief?' Grap ik. 'Positief. Definitely positive. Ik ben allergisch voor mensen met een negatieve uitstraling. Maar jullie meiden zijn vriendelijk. You are very, very nice people. You should be proud of it.' Blozend stamelen we een thank you, niet goed wetend hoe we met dit compliment om moeten gaan. 

We vragen Maria naar mooie stranden in de buurt van Lissabon. Lachend schrijft ze strand namen voor ons op en dan nemen we afscheid. 

Maria leerde ons dat je geen professor of geleerde hoeft te zijn om wijs te zijn. Als je gewoon leeft, niet alleen bestaat maar ook echt leeft, dan komt de wijsheid vanzelf. 

 photo ec68e76b-286f-44d8-8aee-6e84b6790bdf_zps1a7d3b75.jpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten